|
Vei & natur
Veier er en vital del av vårt samfunns infrastruktur og med over 90 000 km vei pr 1999 (Kilde SSB) er omfanget blitt ganske så stort. Veier oppfattes generelt om store inngrep i natur og landskap og virkninger vei og trafikk har på omgivelser, mennesker og naturmangfold, har lenge hatt fokus. Bygging av nye veier er derfor omfattet av omfattende planprosesser, der en i våre dager legger stor vekt på å holde negative virkninger på naturmiljøet på et så lavt nivå som mulig.
Mange veiprosjekter utredet
NNI har siden oppstart arbeidet mye med tema natur og biomangfold i forbindelse med planprosesser i nye veiprosjekter, også store veianlegg som Hardangerbru og Rv7, Kyststamveien (mange prosjekter), Jondalstunnel og Ringvei Vest. Vi har over 15 år bygget opp god kompetanse på dette fagfeltet (jfr. referanseprosjekter).
Virkninger på natur
Hvordan påvirker nye veganlegg omgivende natur, arter og samfunn? Det foreligger bra med forskning
på dette, men
relativt lite er
gjort i Norge, bortsett fra
problem knyttet til hjorteviltets vandringer.
NNI har i flere år arbeidet med etterundersøkelser i en parsell av Kyststamvegen i Hordaland, nærmere bestemt i Os og i området Ulvenvatnet. Forundersøkelsene utførte vi i 1996 og 1997. Etterundersøkelsene i Ulvenvannet har pågått i perioden 2005 - 2012. Et stort materiale er under sluttbearbeiding for rapportering i 2012 - 2013. Nye forskningsresultater gir alltid opphav til nye problemstillinger; en av utfordringene er å skille virkninger fra nye veianlegg fra andre påvirkningsfaktorer . Vi fortsetter derfor vår forskning i Ulveprosjektet og har også andre vei-natur prosjekter i gang. |
|